Veselība no dažādiem rakursiem
(Vakaru vadīja: Inguna Balgalve)
Sveicināti oktobrī! Rudens daudziem
asociējas ar krāsainām lapām, tumšiem lietus mākoņiem un drēgnumu. Tāpēc
šovakar parunāsim par to, kā saglabāt patīkamas sajūtas arī rudenī. Ja cilvēks
jūtas labi un ir apmierināts ar savu dzīvi, tad nav nozīmes, kādi ir laika
apstākļi. Laba pašsajūta ir veselības pamats. Pareizs uzturs, fiziskās
aktivitātes, veselīgs miegs un citi pasākumi veselības uzturēšanai ir tikai
instrumenti, ko izmantojam, rūpējoties par savu veselību. Šovakar mēģināsim
atrast kopsaucēju tam, kas tad ir laba veselība un kurā brīdī sākas saslimšana.
L(lektors): Tātad, kas pēc jūsu domām ir
laba veselība?
K(klausītājs): Laba veselība ir tad, kad
nekas nesāp. Labi jūties. Vari darīt, ko gribi, un nav jādomā par to, ko tu
vari vai nevari izdarīt. Tad, kad tevī ir harmonija. Iekšējs miers. Līdzsvars
starp to, ko tu gribi un vari.
L: Piekrītu iepriekš teiktajam, ka kopumā
laba veselība ir spēja labi justies. Tas sasaucas arī ar iepriekšējā sarunu
vakaru tēmu, ar to, kas ir komforta zona. Tātad varam teikt, ka katra cilvēka
spēja labi justies nosaka viņa komforta zonu un ir arī priekšnosacījums labai
veselībai.
L: Man skolotāji ir teikuši, ja es gribu
kaut ko iemācīties, lai atrodu atdarināšanas vērtu cilvēku, kurš šajā jomā ir
pieredzējis un ar labu slavu. Gatavojoties runāt par veselību, domāju, kur
meklēt šo atdarināšanas piemēru. Izvēlējos Japāņu pieredzi, jo viņi ir vieni no
ilgdzīvojošajām tautām.
Japāņi uzskata, ka labas veselības un
ilgdzīvošanas pamatā ir filozofija par to, kādu tu redzi dzīvi un jēgu savai
dzīvei. Tas ir kā ceļa rādītājs, kurā virzienā tu dosies. Attiecīgi izvēlētajam
virzienam arī veidosi paradumus un uzkrāsi zināšanas. Kā viņi paši saka, ja tu
zini kurp un pēc kā dodies, tad tevī nav vietas satraukumam, jo, pirms došanās
ceļā, tu jau tam esi sagatavojies. Es to varētu salīdzināt ar mūsu
psiholoģisko stāvokli.
Otrā viņu mācība ir – jebkurā situācijā
saglabā mieru un vēro, kas notiek apkārt. Ja cilvēks ļaujas emocijām, viņam ir
viegli novirzīties no mērķa, uz kuru viņš devās. Tas nenozīmē, ka cilvēkam
nedrīkst būt emocijas, tas nozīmē, ka satraukumā (vienalga vai to izraisīja
pozitīvi notikumi vai negatīvi) ir grūti pieņemt saprātīgu lēmumu. Mēs taču
paši sakām, ka žogam, ko prāts uzceļ, emocijas kāpj pāri. Tātad svarīgi ir
atrast zelta vidusceļu un nekrist galējībās. Tātad varam teikt, ka ne mazāk
svarīga kā psiholoģiskā stabilitāte ir arī emocionālā stabilitāte.
Un, visbeidzot, Japāņi uzskata, ka cilvēka
ķermenis ir tikai ekrāns, uz kura parādās tās lietas, ar kurām cilvēks
psiholoģiski vai emocionāli nespēj tikt galā. Katram orgānam un ķermeņa daļai
atbilst kāda no dzīves sfērām. Viņu veselības filozofijas pamatā ir ķermeņa
spēja sasprindzināties un atslābināties, tas pats princips, kas ieelpai un izelpai.
Visam ir jābūt ritmiski un līdzsvarā. Ja cilvēks jūtas labi, viņš atslābinās,
ja slikti vai uz kaut ko koncentrējas – sasprindzinās. Lai pasargātu sevi no
sāpēm, cilvēks arī sasprindzinās. Sāpes rāda, ka kaut ko darām nepareizi, un tā
rezultātā sev nodarām pāri. Tad, kad mums ir labi gan psiholoģiski, gan
emocionāli, tad arī fiziskā līmenī jūtamies labi, jo esam atslābinājušies, un
organisms var veikt pašattīrīšanos un pašatveseļošanos. Ja cilvēks ilgstoši ir
sasprindzis, tad arī muskuļi savelkas ciešāk un palēnām sāk nosprostot
asinsriti, limfas kanālus, nervu kanālus, veicina šlakvielu, tauku un sāļu
uzkrāšanos, un lēnām sāk stumdīt arī kaulus. Mūsu ķermenī parādās sāpes,
brīdinot, ka ar veselību, kaut kas nav kārtībā un ir laiks doties pie ārsta pēc
palīdzības.
K: Tāpēc jau saka, ka slimība vispirms
rodas galvā un tikai tad ķermenī.
K: Es saprotu, ka psiholoģiski var būt
pārslodze, kas noved pie stresa un saslimšanas, tāpat arī ilgstošs emocionāls
stress, bet man īsti nav skaidra tā doma par dzīves filozofiju. Kā tas ietekmē
veselību.
L: Ja mēs bērnībā vai jaunībā sapņojām ar
vaļējām acīm un teicām, ka man reiz būs..., mūs pieaugušie parasti norāja, lai
beidzam filozofēt un darām kaut ko praktisku un lietderīgu. Tāpēc mums šis
termins Filozofija asociējas ar kaut
ko nereālu, nesasniedzamu. Patiesībā mēs katru dienu sākam ar filozofēšanu, jo,
pamostoties no rīta, mēs uzreiz neķeramies klāt pie darbošanās, bet vispirms
izdomājam, kā sāksim dienu, tad - ko vilksim mugurā, ko un kad ēdīsim -, un
tikai tad soli pa solim darām to, ko pirms tam izdomājām. Arī iepērkoties mēs
taču neņemam pirmo preci, ko ieraugām, tad uzreiz maksājam par to, un tikai tad
sākam domāt, ko ar to iesākt.
K: Ir redzēti arī tādi gadījumiJ
L: Protams, ir arī izņēmumi. Tomēr vairākums
vispirms apspriežas ar „gudru cilvēku”, tas ir – ar sevi. Domās mēs cenšamies
saprast, vai tas, ko gribam, mums ir vajadzīgs (iepriekš runājām par
izdevīgumu), tad ņemam palīgā sajūtas, kuras palīdz izdarīt izvēli un pieņemt
lēmumu, un tikai pēc tam seko rīcība, vai nu izvēlēto preci ieliekam pirkumu
groziņā, vai dodamies tālāk izvēlēties kaut ko citu. Dzīves filozofija nozīmē
prasmi redzēt sevi, dzīvojot dzīvi soli pa solim: ko gribam sasniegt jaunībā,
ko gribēsim savos spēka gados, kā veidosim savu dzīvi brieduma gados un kādas
veidosim vecumdienas.
K: Bet dzīve jau tik un tā ievieš savas
korekcijas.
L: Tā ir. Tomēr dzīve nenosaka tavas
prioritātes, tās nosaki tu pati. Lai kādi būt apstākļi, vienalga tu mēģināsi
saglabāt savas prioritātes. Vienam prioritāte ir ģimene, un viņš jebkuros
apstākļos gādās, lai tā būtu kopā un viens otru atbalstīs. Citam varbūt
prioritāte būs nauda, un viņš arī jebkurā situācijā atradīs iespēju nopelnīt.
Vēl kādam prioritāte būs slava vai amats. Tā jau ir tā dzīves filozofija, kas
ir katra prioritātes dzīvē.
K: Tu jau vari gribēt daudz ko, bet bieži
vien jāupurē savas vajadzības kopīgiem mērķiem vai ģimenes dēļ.
L: Ir atšķirība, vai tu upurē savus sapņus
un mērķus, vai saglabā tos, tikai apzinies, ka uz kādu brīdi būs jāpielāgojas
citiem apstākļiem, bet tas nav iemesls, lai atteiktos.
Ja atteiksies, tu jutīsies slikti, un
organisms to uztvers kā stresu, līdz ar to sāksies saslimšana. Ja pielāgosies,
iespējams, atklāsi sevī jaunus talantus un spēku, tas radīs prieku, un organisms
būs tikpat stiprs, cik tu savā ticībā.
K: Nav viegli pieņemt savus lēmumus, ja
visu dzīvi esi klausījies, kā tev jāklausa citi, kas vecāki, gudrāki un
pieredzējušāki.
L: Piekrītu, ka tas nav viegli, bet nekad
nav par vēlu, lai sāktu kaut vai pamēģināt. Vismaz uz sarunu vakaru redzu, ka
esat atnākuši pēc pašu gribas. Cik vēl ir tādas lietas, kuras jūs darāt pēc
pašu gribas. Jo vairāk spēsiet ieraudzīt, jo labāka ir jūsu veselība.
Kas ir dzīves filozofija? Ne strādāt, ne
mācīties, ne būt bagātam un arī ne laimīgam. Dzīves filozofija ir gūt prieku no
tā, ko darām, tas ietver arī mācīšanos un tos brīžus, kad kaut kas nesanāk.
Tikai vieni gūst prieku no ēdiena, citi no alkohola lietošanas, vēl daži krājot
naudu, citi rod prieku ģimenē, ceļošanā, kalpošanā utt. Cik cilvēku, tik
prioritāšu, vieniem sīkākas, ikdienišķākas, citiem lielākas, patriotiskākas.
K: Kad mēs to iemācīsimies?
L: Tad, kad sapratīsim, ka cilvēks nav
domāts otra cilvēka ērtumam, bet gan kopīgai sadarbībai, kopīgu mērķu
sasniegšanai.
K: Ja runā par veselību, tad šobrīd
izskatās, ka medicīna ir bizness, kur var pelnīt naudu uz slimu cilvēku rēķina,
tāpēc diez vai par kaut kādu psiholoģisko un emocionālo veselību kāds runās, un
kur vēl par kaut kādu dzīves filozofiju vai prioritātēm.
L: Šodien mēs par to runājām, un nu jau
arvien vairāk par šo tēmu runā arī dažādi citi speciālisti. Jautājums ir par
to, cik cilvēki paši ir gatavi kaut ko mainīt savā dzīvē. Vieglāk taču ir
iedzert tableti, pakritizēt vai paslavēt ārstu.
L: Par to, kā mēs varam palīdzēt sev paši
ar praktiskiem piemēriem un vingrinājumiem, runāsim jau trešdien, 9. novembrī.